Op donderdag 3 april test Mol in primeur het nieuwe alarmeringssysteem BE-ALERT uit. Dit betekent dat alle inwoners met een vaste telefoon (niet de privénummers) omstreeks 12 uur een telefonische oproep ontvangen met de boodschap dat het om een test gaat. De test start na het loeien van de vertrouwde alarmsirenes. Wil jij ook een bericht ontvangen via je gsm of e-mail? Schrijf je dan zo snel mogelijk in viawww.be-alert.be.
BE-ALERT is een nieuw alarmeringssysteem dat de bevolking die rechtstreeks betrokken is bij een noodsituatie, sneller en duidelijker verwittigt en zo goed mogelijk informeert. Wil jij bij een noodsituatie een bericht ontvangen via je gsm of een e-mail? Schrijf dan in via www.be-alert.be. Het gemeentebestuur roept alvast alle inwoners op om in te schrijven.
Snelle alarmering
In heel wat noodsituaties is een snelle verwittiging van de bevolking cruciaal. De manier waarop je verwittigd wordt hangt af van de beschikbare kanalen op gemeentelijk, provinciaal en nationaal vlak. Met BE-ALERT werkt het Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken aan de modernisering van de alarmeringskanalen. Mol is één van de pilootgemeenten om BE-ALERT in eerste instantie te testen en te evalueren.
Hoe word ik verwittigd?
Naargelang de noodsituatie, kan de overheid die instaat voor het crisisbeheer besluiten om een alarmeringsboodschap te sturen via de kanalen waarover zij beschikt. Om deze via BE-ALERT verzonden boodschappen te ontvangen, moet je vooraf inschrijven via www.be-alert.be.
Via deze inschrijving kan je bovendien verwittigd worden via:
- spraakbericht op je vaste of mobiele telefoon
- SMS op je mobiele telefoon
- schriftelijke boodschap via e-mail
- schriftelijke boodschap via fax
De overheden kunnen ook automatisch alarmeringsboodschappen sturen via hun Twitter- en Facebook-accounts. We raden je dan ook aan om bij een noodsituatie de officiële pagina’s van je gemeente, provincie of nationaal crisiscentrum te volgen.
Hoe inschrijven voor BE-ALERT?
1. Surf naar www.be-alert.be.
2. Klik onderaan op de knop ‘Schrijf u in’.
3. Vul je gegevens in. Je kan meerdere contactgegevens invullen (GSM-nummers, vaste telefoonnummers, e-mailadressen, faxnummers, taalkeuze)
4. Je gegevens worden enkel gebruikt voor een alarmering in geval van een noodsituatie.